Alla inlägg under februari 2008

Av Josefin - 16 februari 2008 17:23

Ja, då var det äntligen helg! I fredags blev det foderinköp. Hundarna blev glada... Sen mötte jag mor på Sävedalens El. Hon skulle ha en kupa till en gammal takkrona. Passade på att träffade mina fd arbetskamrater oxå så de fick hälsa på Buster :) Han verkade göra ett gott intryck, men det är klart, det är svårt att inte tycka om den vovven.


Kvällen blev jättetrevlig hos E med några kompisar. Gjorde fläskfilé och potatisgratäng, efterätt blev marängsviss och givetvis chips och godis senare. Vi var mätta, kan jag påpeka! Även hundarna fick smaka på dessa delikatesser, vilket var mkt uppskattat! Snälla E hade lämnat sin vovve så jag kunde ha med mina pälsdjur. TACK!!! Buster hade väldigt kul med många som var snälla och lekte med honom. Var hemma 0300 och då vill jag lova att det senare snarkades djupt i biabäddarna!!!


Idag har jag fikat hos far och A tillsammans med djuren. Vovvarna har varit lite dämpade sen gårdagens middag. Buster låg till och med kvar i biabädden i morse, det händer nästan aldrig, hihi! Blev en runda i skogen förut, nu är det snart är dags för en taco/melodifestivalskväll med E.


Imorgon ska vi vara kämpa på Stormvallen igen :) Ordning och reda och kontakt är det enda jag ska öva på!!!

Av Josefin - 12 februari 2008 22:34

Det gick riktigt bra idag, vi var sex stycken tappra som kom. Vi delade upp oss i två grupper, så vi hann och köra riktigt många ggr. Buster fick köra hela fyra ggr så han är en trötter nu :)


Första gången blev koppelsök med två gömda figuranter. Kände redan från början att han var med mer idag än förra gången. När han hittade en så var markeringen inte att ta miste på... Ut i 180km/h i fullt koppel in i rummet och hoppa upp på personen innan han backar ut och skäller...kul för personen (???)...


Andra gången fick han leta lös och även här var han med mycket mer med nosen! Mina kollegor hade verkligen gjort det lurit för honom, hihi. Han fick jobba för att hitta de!


Tredje gången var vi på en ny våning och jag körde koppel på. Även nu hade kollegorna hittat skumma ställen att gömma sig på. Vi letade ett bra tag innan vi hitta första. Fick gå tillbaka då han missat en på vägen. Detta kan ha varit mitt fel då han gick in i det rummet men jag tog ut han för tidigt.... En lärdom..lita på din hund!!!


Fjärde gången blev ett lös sök på en större mörkare  yta. I detta rummet finns en trätrappa som är lite konstig. Det finns även jättestora ventilationstrummor med vaddering på. Nedanför trappan är det en större lokal med en massa konstiga grejor och det är ingen plan yta. En kollega satt där nere och väntade.. Buster har verkligen inga större problem i miljön... Han dundra upp i trappan, ner i skrymslen och vrår utan några problem! Han var het på gröten och såg inte att man kunde gå vidare efter trappan åt andra hållet, så jag gick med honom upp på trappan och väntade ut honom. Då fick han vittring på min kollega och hoppa upp med tassarna på trumman för att kolla var hon var. Han gick ut och bevaka duktigt och med bollen i munnen sprang han inte tillbaka i trappan utan tog vägen över ventilationstunnorna istället...hm...


Jag är väldigt nöjd över hans prestationer ikväll!


Efter träningen åkte E och jag till grillen för en god middag! Gott var det och nu är det soffan ett tag innan det är dags att krypa ner under täcket.. Hundarna sover redan :)


Nattis!

Av Josefin - 12 februari 2008 14:30

Då var långveckan avklarad och den har varit tung, framförallt helgen! Har varit helt slut och när jag gick av i måndags kände jag mig inte fräsch. Gick en skogsrunda med vilddjuren sen bar det av till fältet för 2h träning. Linförigheten var mkt bättre liksom kontakten. Vi gick fram och tillbaka förbi planket med en person bakom. Vi har fortfarande problem när han får personen på sin sida, då tappar han kontakten och riktar bara upp sig på honom. Började även träna på att personen bakom planket gick fram framför oss, där fick han stå och veva armarna upp och ner.. Kommendera "ligg" för att sendan gå runt både Buster och personen..han låg fint kvar med bra koll på personen. Transport blev påbörjat med att personen går rakt fram och jag vänder helt om istället.. Buster ville givetvis gå rakt fram med personen , men efter ett tag var han mer med vart jag gick...alltså åt ett helt annat håll (!!).


Efter träningen åkte vi till Lindome och hälsade på S som flyttat hem igen efter flera år på annan ort! De hyr ett jättetrevligt hus! Tyvärr fick jag nästan migrän huvudvärk efter träningen så jag mådde inget vidare :( Åkte hem vid 2100 och la mig kl.2200, somnade med en gång till 0930 idag. Tala om att jag har sömnbrist...  


Idag tog jag mig en härlig 1½h tur med vilddjuren, så skönt att inte ha nått att passa. Hemma väntade filmen "tatuerad torso" som jag titta på under filten medans vilddjuren sov så gott! Rekomenderar filmen!!!  Vi ska ner en stund idag och fortsätta öva på fältet, men nu är det städning och tvättstuga som gäller! Ska äta lite mat oxå, har hört att man ska bli piggare då :)


Objektsträning ikväll, återkommer med det senare! Idag är det JAG som ska öva mig på att läsa min hund, hihihi....

Av Josefin - 7 februari 2008 18:17

Dagen började bra med att min vän E ringde och frågade om vi skulle ta en promenad. Alldelles för längesedan vi sågs så det var väldigt trevligt :) Vi åkte till tv-masten och Buster fick träffa E-s flatcoated retriver Maja. Det var kärlek vid första ögonkastet och de sprang och lekte hela promenaden. Yenna höll sig som vanligt vid min sida och lät ungdomarna leka :) Efter en timmes knatande köpte vi kanelbullar och kakor och åkte hem till E och fikade. Underbart väder med trevligt sällskap..härligt!


Åkte direkt ut till fältet och där började mina beskymmer direkt. Hann knappt ut på plan förrän en hund slet sig och ville fram till Buster och leka... Inget hände men retningen blev så stor för Buster att vi inte hade någon kontakt ihop...ALLS! Vi skulle öva att gå linförighet förbi skärmen med en person ståendes bakom. Det ända jag kan säga är att det var ren katasrof, linförighet var det inte iaf. Buster kör med mig och tog mig inte på allvar alls. Vi kämpa och slet och det blev inget av nått... Vi samlades för att prata hur jag skulle göra istället, men inget ville sig idag :( Nä, känner mig totalt j-la misslyckad idag med min insats. Pratade med de andra och fick lite tips på hur jag ska få hans uppmärksamhet, jag ger mig inte! Får helt enkel börja om med allt.


Pratade om nolltolerans och jag får bli bättre på det, för detta funkar ju inte. Här hemma är han ju bättrre men spelar ofta oförstående. NÄ, från och med nu är nej NEJ med en gång... Vi SKA fixa kontakten och gläden måste komma tillbaka. Nu ska jag köra positiva kontaktövningar varje dag. Ska öva min röst så han senare bara reagerar på den och jag slipper korrrigeringar. Jag vill och jag kan...Jag vill och jag kan... Känner att jag nu skulle behöva 10 ton positiv energi för att lyckas :( Ska öva varje dag nästa vecka, så hoppas jag att vi blir ett bättre team på vägen...


Nä, idag känner jag mig som en usel hundförare som inte har något positivt att ge min hund när vi tränar. Jag vill ju bli den han bara vill vara med och att retningarna runt om inte är lika viktiga som hans matte. Idag är vi långt därifrån och vägen dit känns lång och tung idag. Missförstå mig inte, jag ger inte upp. Vi ska komma dit en dag, jag har bara haft honom i en månad och jag är inte så erfaren att jag skulle kunnat nått längre. Men visst känns det tungt när man ser hur dåligt ledarskap man har.... Jag är villig att inse det och nu kan jag bara bli bättre, jag ska fråga, ta mer hjälp, och lära mig en massa på vägen för att bli den där som Buster inte vill ta ögonen ifrån....


Vänta bara.....

Av Josefin - 6 februari 2008 21:46

Har aldrig haft munsår innan men fasen vad ont det gör! Kladdat på Anti för fullt utan resultat. Nu verkar det bli bättre, då får man en vagel ögat istället. Trevligt :(


Var på fältet och tränade Buster i måndags, gick hyfsat bra. Han hade lite väl många pingpollbollar som åkte fram och tillbaka i hjärnan :) Lade vikt på framförgåendet och hopp över hinder. Skulle kommit iväg och träna på även på tisdagen men hann inte innan jobbet. Har känns mig krasslig det senaste vilket gör det svårare att hitta motivationen att komma iväg.


Idag hade jag lovat köra E till tågstationen så direkt efter jobbet blev det promenad med djuren. Frukost och en dusch på det så sov jag i 1½h. Lämnade vovvarna hemma (!!!) och åkte till E. Var hemma inom en timme och visst hade han allt hunnit att bita ihjäl en hel hushållsrulle, hämtat brödet och ätit upp det och rivit ner endel annat... Bara att ta fram dammsugaren och suga upp miljoner av små papper från rullen :( Nä, han stod inte högt i kurs så jag la mig under täcket igen och sov till 1400. Dax att tvätta var det då och det blev även skrubbning av mitt köksgolv..pust! Varit trött idag,men det blir ju så när man sovit 4h totalt... Åkte iväg och handlade och passade på att rasta vilddjuren i skogen. Det var fullfart i de lååånga benen :) Imorgon ska jag åka till fältet och köra slut på hjärnan! Blir nog en tur till Kallebäck på kvällen med...


Nu vill jag ha lön! Tala om att vara helpank...måste handla hundmat, betala bilen och en massa annat. Hoppas att det blir något kvar att leva för, känns detta dilemmat igen???



Av Josefin - 3 februari 2008 19:29

Då var det premiär för oss för söndagsskydd på Stormvallen. Kl.1400 började vi och jag fick startnummer 5, satt undertiden och tittade på de som tränade. Alla fick berätta vad de ville göra och skyddsfiggen Jörgen figgade. Alla var duktiga och jag var allt lite nervös när det blev dags för oss. Vad ville jag göra??? Gick ut och värmde upp Buster och funderade på vad jag ville göra. .. Bevakning ville jag träna på, Buster har en tendens att bita i passiv figge (!!) mindre bra, hihi! Jörgen ville se hur Buster gör och jag skicka honom på Revir, han springer direkt fram och biter i ärmen. Jörgen ville testa med att han har vatten i munnen och spottar på honom när han vill bita, detta funkade superbra. Buster fatta direkt och vi körde på, han lärde sig snabbt att bita fick han endast göra om figgen rörde sig. Mina "stilla, loss" övningar har verkligen gett resultat, han lyssnade fint och gick genast ut och bevaka. Bevakningarna är oxå mkt bättre inte lika yva och röriga. Allt kändes verkligen bra för första passet :)


Andra passet vi körde ville jag pröva med att honom lös, för att se om han lyssnar på mig på håll. Skicka honom på figge i rörelse och skriker "stilla, loss". Han SLÄPPER går direkt ut och bevakar, kan inte beskriva hur glad jag blev! Min kille var verkligen jätteduktig idag och jag fick ny motivation. Mkt hänger på lydnaden nu, så vi kan komma vidare i skyddet. Fick oxå chansen att pröva tre olika figuranter idag, så Buster lärde sig att inte bita i NÅGON passiv figurant. Mycket nyttigt för lillkillen!! Han är så stolt när han fått sin bettvinst och springer alltid ett vinnarvarv :)


Ser fram emot nästnästa söndag då vi återigen ska dit!

Av Josefin - 2 februari 2008 17:38

E och jag kom upp till fältet idag och vi hade en riktigt trevlig dag. Jag körde lite framförgående, tycker att det blir bättre... Vi gjorde uppletande oxå, med fyra föremål. Med E-s fantasi blev det batong, rattmuff, en liten liten gosseleksak och en annan leksak (ett snöre med platskorvar på rad). Buster hitta batongen med en gång och var jätteglad. Har inte börjat köra in honom på ingångarna än, vill bara ha motivationen nu. Han har problem med att han blir låst på första grejen han hämtar, men tillslut han gick ut igen och hämta in både korvarna och rattmuffen.. Jag slutade där. eftersom det gick så bra och ville ha en positiv minnesbild.


Yenna fick köra lydnad, ställande mest då detta är ett problem för henne.. Matte går ju ivääääg.... Hon fick mest busa med kottar och köra lite snabba stå, ligg och sitt. Hon e ju så gullig, så lätt att ha och göra med. Även om hon inte kommer bli något tävlingsmaterial är hon verkligen en underbar hund. När hon väl är ute på plan (själv med matte) ger hon allt :)


Efter träningen åkte vi och käka, riktigt gott! Sen tog vi en tripp till zookompaniet för att kolla skyddsärm. Vi tänkte köpa en ihop och dela på... De hade ingen så vi åkte ut till Huveröds och där shoppade jag ett halsband till Buster, Björkishalsband i orange :) Köpte även grisknorrar och suggöron..blää men hundarna blev glada!


Tog en tur i skogen med vovvarna så det fick springa av sig. Körde lite hopp över en stock. Buster är riktigt kass på att hoppa så jag försöker träna på detta ute. Ett av momenten i RPS-provet är just hopp över hinder. Hunden ska på kommando hoppa över hindret och på kommando "sitt eller ligg" sätta sig eller lägga sig. För skoj skull satte jag honom i fotposition och sa HOPP, hunden hoppar över och lägger sig! Visste inte att han ens tränat detta, visste du M?  Mötte en annan hund och det var nära slagsmål. Som tur var vek den andra hunden så Buster gick aldrig på. Han kommer inte på inkallning här så jag fick skrika ligg för att få stopp på honom, men detta funka inte... Höll på att få hjärtattack eftersom jag inte ville ha slagsmål... Tillslut la han sig på ligg och jag berömde. Med hjärtat i halsen gick vi tillbaka till bilen... Phu, ännu ett moment att träna på... 


Ut ur bilen träningen har ju blivit bättre men idag trilskades han...givetvis! Eftersom mitt tålamod försvunnit efter hundmötet fick han grinden i huvudet och ett sanningens ord! Han stannade duktigt kvar men när sedan Yenna hoppade ut flög han på henne, så hon fick skiten för att han inte fick hoppa ur bilen. Fick ta tag i honom igen för jag tolererar inte detta beteende! Han gav sig och gick väldigt fint brevid mig sen..undra varför???


Man säger att en bra hund aldrig slutar testa och att en bra tjänstehund är lite jävlig...tack! Jag vet vad jag har i kopplet och att Buster kommer bli en kanon hund är jag helt övertygad om! Jag måste bara få ordning på de nu 41(!!!)kg och jag har och göra... Jag älskar verkligen denna brötiga och jobbiga hund ändå, han är helt underbar!


Imorgon blir det skyddsträning ipå Stormvallen, det ska bli riktigt kul! Longeringslina och sele är inköpt så nu kan vi köra!

Av Josefin - 1 februari 2008 20:44

Då var man ledig HELA helgen :)


Det har varit en lugn och härlig dag, inte ute men inombords, hihi.. Gick upp 1330, tog två snabba mackor och gick sedan ut med pälsdjuren på en lång promenad. Var ute i över en timme, sen väntade tvättstugan. Fick tvättat deras fällar och även mina egna kläder, så skönt när det är klart! Slappat mest tills ikväll då jag palta på mig en massa kläder och åkte ner till tjärnet och promenara igen. Kan räkna personerna på handen som jag mötte, hahah! Det bästa med dåligt väder... Mina övningar på "stilla,loss" börjar verkligen arta sig nu. Han släpper direkt på loss nu och går ut och bevakar... Har haft mkt "loss" övningar nu på mina promenader eftersom han är seg på att släppa och man ser redan resultat!


Åkte till pizzan å köpte mig en falafel, göött! Nu är det Let´s dance på tv och det är riktigt gött att ligga under filten med godisskålen. Imorgon ska jag träffa min rara kollega E på fältet... Hoppas på bättre väder så jag kan be E ta lite kort på oss :)

Ovido - Quiz & Flashcards