Alla inlägg under mars 2009

Av Josefin - 28 mars 2009 19:21

Idag var M och jag bjudna till Mias 42års kalas, det blev god mat med underbara människor... Efter kalaset ringde Johanna och undrade om jag ville ta en fika på Allum, så M körde hem till sig och jag tog bilen hem och hämtade upp barnen. De fick sitta en stund i bilen medans Johanna uppdaterade mig på var de gjort under deras Thailands resa. Man blev inte alls sugen att åka dit :( Vita stränder och turkost vatten och bara få vila upp sig...underbart!


Efter Allum tog jag hundarna till Brudaremossen och det var helt fantastiskt härligt där... Inga folk, strålande sol och två galna schäfrar :) Efter en stund låg det två flämtande hundar i gräset och jag bestämde mig för att åka och handla. Lagade mat som satt bra i magen efter dagen och nu ska jag fixa lite här hemma... Funderar på att åka in till jobbet och bada den gula hunden med..det behövs! Det är jätteskönt att bara vara hemma och pilla och dona.


Nu håller jag tummarna att grannen ovanför får huset som de budat på idag, isf kan vi kanske få chans att flytta in i hennes 3:a =0) Ska bli sååå underbart att flytta ihop så man slipper åka fram och tillbaka, för det är inget för mig..


Här nedan kommer lite vårbilder på vovvisarna....

Av Josefin - 24 mars 2009 22:25

Då var det dags för den årliga besiktningen...med ve och fasa rullar man in där varje år och ber en stilla bön att bilen håller ännu ett år... Detta året rullade jag in med inte lika mycket fasa eftersom bilen just kommit från dr mats och den är ju betydligt "nyare" än mina tidigare bilar... Men man vet ju aldrig!? Tyvärr gick den inte genom och med den nu återkommande fasan i kroppen var det bara att ringa bildoktor mats.


Det som måste lagas är en positionslampa..som måste ha slockat idag..för den lös igår...grrr :( Halvljuset på vänster sida var tydligen felinriktat och måste ändras. Men det värsta var nog att den har felaktiga lambavärden, detta kan ju kosta hur lite och hur mycket som helst, beroende på vart det läcker och hur stor del man måste byta.... Bara att hålla tummarna att mats hittar ett billigare fel...pust! Ska bli billös från söndagkväll iaf, så bra att jag kan lämna den närsom och han skulle fixa den under veckan. Hoppas jag kan lösa ut eländet sen...urk!?


Efter besiktningen åkte hundarna och jag till fältet och Busfrö´t fick träna mkt linförighet och positioner. Han fick även bli "blåst" på skyddsarmen en gång för att sedan vinna den två ggr. Han fick bättre bett och fick stolt bära armen till bilen. Erika och jag tog en pizza hemma hos mig och vi hann även med att slappa en stund innan vi begav oss ut mot objektsträningen. Buster fick ett koppelsök med tre gömda personer i jättestor lagerlokal. Han löste de två första jättebra, men hade problem med Erika som de satt en våning upp i en låda. Med lite hjälp från T, letade vi på begränsad yta och till slut hoppa han upp på en balk och då såg jag henne... Han hade markerat där innan men eftersom jag inte såg någon så gick vi vidare. Buster tyckte det var konstigt när han inte såg personen och ville inte skalla utan bara markera. Nu vet vi det och får öva mer på detta så jag kan läsa honom bättre. Det blev även två lösa sök där han fick se personen spriga iväg, det gick kanon! En lycklig gul hund har nu somnat djupt här hemma :)


Bokat tid för korning uppe i Uddevalla den 14juli-09. Ska bli jätteintressant att se hur Buster klarar det... Som tur kommer jag ha mycket stöd med mig, vill någon hänga på upp så säg till!


Nu kallar soffan och tv-n mitt namn innan det är dags att krypa ner....

Av Josefin - 20 mars 2009 14:55

Igår var det kallt men ändå härligt vårväder... Jag tog mig ut till hundfältet och tränade med Bus, han var överlag duktig :) Gjorde en plats som denna dagen inte gick lika bra som förra, han reste och satte sig en gång. Det var oroligt i gruppen vilket jag tror bidrog till detta, en hund som gnydde och reste sig... Hade lina på så jag kände mig aldrig orolig över att han skulle sticka, men efter att jag sagt till honom låg han fint resten av platsen. Efter träningspasset tog Erika ocj jag ut filtar och la oss i solen, underbart! Man längtar till sommaren nu.... Det var årsmöte på klubben kl.1600 så det blev inte mer träning innan det. Efter mötet fick hundarna springa av sig och leka en stund innan det var dags att bege sig hemåt. M och jag gjorde tacos som satt fint efter en lång dag. Buster och Yenna var båda trötta efter dagens strapatser så de sov gott hela kvällen =0)


Idag är vädret fortfarande härligt, en runda i Jennylund har allt hunnits med. Nu ligger Buster ute på balkongen, när han inte håller utkik på området med framtassarna på en stol och hakan på balkongräcket...det ser riktigt gulligt ut! Nu är det dags för en jobbhelg och det känns väl sådär kul..

Av Josefin - 19 mars 2009 01:25

Bilen är klar! Underbart att nu ha fungerande lampor och en mer pålitlig handbroms :) Nu får man hålla tummarna att det blir blankt papper på besiktningen i nästa vecka...


Åkte till fältet idag och Busfrö´t fick träna lydnad lös med lina på... Han fick många möjligheter att "jazza" men valde att komma in till mig :) Vi gjorde även platsliggning i grupp. Jag valde att stå en bit ifrån med lina på...ifa.. En ny hund var på planen och Buster låg och sniffa mkt åt hans håll men låg kvar! Han reste sig inte en enda gång och reagera inte på skotten. Kändes kanon att platsen gick såpass bra med tanke på att vi inte tränat på det sen uppkörningen. Körde även genom skyddet, hans bett är fortfarande lite slappt men släppandet, visitationen och transporten var kanon. Lillkillen kommer allt ihåg hur man ska uppföra sig... Han fick två överfall med bettvister för att få ett bättre bett, sista var riktigt bra och en lycklig gul fick springa till bilen med ärmen... 


Imorgon ska vi dit igen och jag hoppas på en givande träningsdag för Mr Gul!



Av Josefin - 15 mars 2009 20:05

Erika tog med oss långt in i Partilles skogar, en timmes trevlig promenad i underbart väder blev det! Buster och Cleo sprang som tokar under hela promenaden. Jag tror inte att de missade en enda lerpöl heller, hahaha.. Efter den sköna promenaden tog vi en snabbis in på RUSTA och inhandla lite smått.


Det blev en stunds slappande i soffan innan det var dags att göra sig iordning och åka till Bohus. Det blev god middag i Kungälv hos Ms föräldrar innan vi åkte mot Torslanda och lämnade min bil :( Hoppas den blir klar till onsdag för jag måste ta mig till fältet mina lediga dagar...


Nä, nu är det dags att hoppa upp i soffan och mysa....

Av Josefin - 15 mars 2009 00:11

Satte klockan på 0930 och masade mig ut på en 45min promenad med hundarna. Efter en dusch och frukost hämtade M och dottern S upp mig för att ta en gemensam tur till Sjöfartsmuseet. Ja...det finns ju roligare ställen att gå på en kolla in en massa gamla fartyg, hahaha. Trevligt att komma ut och göra nått tillsammans så då får det bli lite kurturella upplevelser :) Gratis var det ju med eftersom vi fick årskort på 5 olika museum i göteborg. Biljetten kom när vi var på Naturhistoriska för några veckor sedan.. Jättebra idé! Efteråt satte vi oss på ett café en stund innan de lämnade av mig hemma.


Sömniga hundar mötte mig i dörren men vi blev inte långvariga hemma. Dags för oss att ta oss ut till Bohus för att se på Melodifestivalen och laga god middag till raringarna M och S. Jag och M tog en runda i Jennylund med två glada hundar i släptåg. Buster bus hittade givetvis en riktigt god lerpöl att doppa sig i innan hans mindre glada matte skrek och vifta med armarna för att i ett snabbt försök att få upp lerklumpen...urk! Tur är finns det rena bäckar efter leden så den bruna hunden blev gul innan hemfärden :)


Imorgon ska Erika ta mig med på långpromenad någonstans i Partille, hoppas att vi får ett härligt vårväder! Eftermiddag ska först spenderas hos Ms föräldrar, jättegulliga päron har han :) Bilen ska senare dumpas hos Mats i skogen för att lagas... Snart är det besiktningsdax och det är ju som alltid endel att fixa innan, men inte så mkt denna gången. Kvällen kommer bli jättelugn med Beck och film... Underbart!


En rolig nyhet är att M och jag har bestämt oss för att hitta en lägenhet i mitt område :) Känns hur bra som helst, nu slipper man leva i kappsäck så länge till... Förhoppningsvis kan vi få lägenheten över mig om några månader, de har inte sagt upp den än, men jag vet att det är på gång. Fastighetskötaren hjälper oss oxå att hojta till så fort någon sägs upp. Håller tummarna att vi snart blir sambo =0)


Nu ska jag masa lite framför tv-n till American History X, en fantastisk bra film!

Av Josefin - 13 mars 2009 18:05

Äntligen har helgen kommit, tyvärr med slask men...man e ju ledig iaf!


Morgonen började fint med en batteridöd bil, tur att jobbet har många bilar som kunde ge oss ström :) Troligtvis hade nyckeln hamnat i fel läge och dragit ur batteriet för nu har den startat utan problem, skönt det. Stupade i säng ca 0700 och jag tror inte vi kom upp förrän 1500. M åkte hem för att hämta hem dottern, så ikväll är det bara jag och pälsbollarna.


Jag har varit lite duktig med att handla och rastat djuren. Ska börja bli en bättre och sundare människa...försöka kan man ju :) Ska börja äta en bättre frukost innan jag lägger mig, så efter lite tips från vänner inhandlade jag lättfil, musli, havrefras och linfrön. Vi ska även pröva mannagrynsgröt och havregrynsgröt...kanske kan man lära sig att äta det? Anledningen till mina tvära kast är att jag har börjat få känningar på magkatarr och innan det blir värre ska jag ändra kosten. Nattarbetet har börjat ge sina biverkningar och de gäller att ta hand om sig själv... 


Buster bus var en riktig buse idag! När de lekte på fotbollsplan började han sitt "jazzande" igen. Vägrade komma på inkallning och jag kände att strypgreppet var nära.. Han sket fullständigt i alla kommandon och sprang bara omkring, när han väl var infångad blev det tillsägning med stort T. Han åkte in i bilen och jag tänkte på hur J och jag gjort.. Fram med linan och den gule fick komma ut, han fick leka en stund och när jag kalla in så sket han ju fullständigt i det.. Bra, tänkte jag och hala in den förvånade gula hunden. Släppte igen och kallade in, denna gången kom han och han fick beröm. Han fick åter leka, men nu skulle jag kommendera när jag vet att han inte skulle komma. Jag ropa i ett läge där jag gissa att han inte skulle lyda, min teori funka, han löd inte. Linan var precis vid mig så det var bara att hala in en återigen ångerfull gul stor jäkla hund... Jag var lugn men bestämd precis som J lärt mig. Den gula hunden testa inget mer efter det och det kändes ju bra :) Nu blir det lina på och med mkt störning för att få den där hunden att fatta...de är ingen idé att inte lyda!


Imorgon hoppas jag att vi ska komma iväg till Sjöfartsmuseet Akvariet. På kvällen tänkte jag laga en god middag, fläskfilé, egna klyftptatisar och tzatsíkí... Mumsigt...

Av Josefin - 10 mars 2009 23:20

Vaknade när min pojkvän kom kl.10, eller ja..knappast av honom egentligen utan av två helgalna hundar som skulle attackpussas av glädje över att husse kommit!


Vi åkte till Allum en sväng och inhandlade en ny mus till datorn, mjuka hälinlägg till mina jobbarkängor och jag hittade även en conceler.. Jaja, jag har mörka ringar under ögonen....hm.. En välbehövlig lunch på den goda buffén blev en trevlig avslutning på vår lilla shoppingrunda. Väl hemma blev det inte mycket gjort innan M skulle vidare hem till dottern och gå på utvecklingssamtal.


Jag tog med mig doggissarna upp till Brudaremossen och till Busters glädje börja alla lerpölar att tina upp... Tur att man nu hinner läsa av honom innan han djupdyker, för jag lovar att det står LERPÖL i pannan på den hunden...hahahaha. Kvällen tillbringades hos Erika för en trevlig filmkväll, hundarna fick snällt stanna hemma :)


Imorgon är det jobbnatt...längtar till den lediga helgen!

Ovido - Quiz & Flashcards