Alla inlägg under juni 2008

Av Josefin - 30 juni 2008 16:49

GRATTIS PÅ MIN FÖDELSEDAG!


Ja, då är man officiellt tant :) Nu är det ok att ha stödstrumpor, gåstol, långa hårstrån i ansiktet och broddar på vintern..


Jag köpte en bil igår, en 855, visserligen en röd men man kan inte få allt. Ska hämta den kl.1830 idag, spännande! Lovar sätta in ett kort snart. Imorgon ska jag och Johanna till Biltema och köpa polish, vax och annat för att putsa upp den där det behövs. Kofångaren ska bli svart igen oxå :) Den hade bara gått 21500mil och var fräsh invändigt. Blir en annan interiör invändigt om man jämför med min 745... Nu står min gamla på Blocket, inga spekulanter än :( Är ledig hela veckan nu, så har gått om tid att fixa iordning den. Erika var snäll att låna ut sin bur till mig, då min hundbur inte längre passar. Hoppas få sålt den snart, kanske köper Erikas, men vill ju gärna ha dubbelbur...får se..


Imorgon är det mys med Malins valp Svea!!! Ja, måste ladda batteriet i kameran ju :)

Av Josefin - 27 juni 2008 13:51

Igår var Buster och jag och träna, körde lydnad och skydd. Tycker det gick bra, fick endel nya tips. Buster var okoncentrerad i början men det gick fortare att hämta hem honom än innan, så det kändes positivt. Störningar är ju vårt största problem..

Åkte till pappa på kvällen, Annsofie och har har planerat inför kalaset. Ska bli kul, det blir nästan 30pers!


Idag la jag ett skogsspår, mitt första på många år, hahaha. Det blev lite snirkligt och inte så långt ca 150-200m. Kom till ett stup och det kändes dumt att ta den vägen, Buster hade säkert inte tvekat. Det låg i ca 30min, under tiden åkta jag och rasta av de på skatås planer. Busterbus sprang som en dåre, han älskar de stora ytorna! Han tog spåret direkt men snurra lite på mitten, slutet blev oxå lite tokigt då han tog bollen åt fel håll. Men man kan nog i detta fallet klandra spårläggaren, hahaha. Jag behöver definitivt mer övning på detta området och jag får leta efter bättre platser. Jag har många ställen och pröva på, skam den som ger sig! Buster var helt slut iaf och det är är ju värt allt :)


Ska kolla på en bil imgn, en 855, kanske kan det vara nått... Har letat som en tok de senaste dagarna, men de går som smör. Framförallt 945, har ringt på många som redan blivit sålda.  


Nu är det inte långt kvar tills man fyller 30år... Kommer ju sova bort halva födelsedagen tyvärr, men tar igen allt till helgens kalas. Tråkigt att fylla på en måndag och så jobbar man hela helgen :( Men ser fram emot att vara ledig hela nästa vecka!!! Har en del planer som att åka och hälsa på Malin och hennes nya labbevalp på 11veckor(!!!), lilla Svea, på tisdag kl.1200 Lovar att fota! Ett träningspass med Buster ska in med, sen ska ju jag till Nordstan och miljöträna den store gule... Så håll er bort från 5-an ;) På fredag åker jag mot Ljungkile och lämnar Buster, kommer allt sakna den gula hunden...så lugnt det kommer bli i hela två dagar...

Av Josefin - 25 juni 2008 21:46

Idag fick Yenna en kortisonspruta i varje höft, rimadylrecept, seracintabletter, och specialfodret J/D....


De har sett hundar som blivit bättre med denna kur och tyckte att man som sista åtgärd bör försöka iaf. Grät hos veterinären, allt känns så tungt, även om man hoppas så kommer hon ju aldrig att bli fullt frisk. Bestämt att ge henne sommaren för att se om detta hjälper! Självklart vill jag ju ha henne kvar men hon får inte lida... Ska ta vara på denna sommaren, som kan bli den sista för min älskade lilla tös :(


Yenna var helt slut efter veterinärbesöket och somna i en timme hemma... hon snarkade tom :) Nu ska jag ut och hämta fodersäcken i bilen, undra hur många kilo hundmat man burit genom åren??



Av Josefin - 23 juni 2008 16:47

Nu har jag fått tips från flera att börja om med HELA platsen. Flera tycker att jag ska lära Buster att ligga med huvudet i backen, nu på platsen ligger han inte koncentrerat och kan vid minsta störning gå upp..


Har själv haft funderingar på det men trodde ändå det skulle funka med "vanlig" plats. Nu på senare tid inser jag att jag måste lösa problemet. Idag tog jag en promenad med vovvarna, sen ställde jag bilen på fotbollsplanen och började träna in det nya ordet "plats".


Vilken fight det blev, Buster vägrade att ligga med huvudet i backen. Han rulla, sprang iväg, la sig på sidan och allt annat man kan hitta på för att komma undan... Men jag gav mig inte och tryckte (som jag blivit visad) ned hans huvud mot gruset och berömde lugnt. Men de första gångerna var det som att trycka ner en stående järnstolpe, tillslut fick Buster nog, han vägrade låta mig trycka ner hans huvud. Han sprang upp och medans jag höll kvar i halbandet bet han mig i händerna. Jag tänkte..vad sysslar han med (???) Men jag vägrade släppa och han slutade ganska fort att äta på mig när han insåg att matte började bli j-ligt arg. Drog ner honom och berättade att det där gör han ALDRIG om! Jodå, mina händer klarade sig, han tugga bara ytligt :) La honom igen och nu la han huvudet i backen direkt och så låg han medans jag berömde och upprepa ordet Plats. Gjorde detta två gånger och sista gången låg han lugnt och avslappnat, han blundade tillomed! Jag hade fortfarande handen i nacken men behövde inte trycka, endast då han försökta ta upp huvudet räcker det med att lätt trycka och berömma när han åter la ner det.


En ganska bra börja ändå, för att heta Buster. Blir att träna varje dag och det känns som att detta kan funka :) Körde positivt fotgående efteråt med bollen. Han var duktig med att komma in och lämna bollen idag, behövde bara bli arg en gång.. Buster var helt slut efter detta pass och hoppade in i bilen självmant efter att ha sprungit och hämtat bollen, hahaha! Han har legat rätt ut här hemma nu...helt slutkörd i hjärnan!


Yenna har pinnat på bra idag, Rimadylen hjälpte verkligen :) Nu laddar vi för sista jobbveckan innan en veckas semester!!!!

Av Josefin - 22 juni 2008 21:33

Då har jag varit och hälsat på familjen Myrbergs nya familjemedlem Miss Mys oxå kallad Mysan :) Fick även några Rimadyl av M till Yenna, hoppas att det kan hjälpa lite.


Åkte till Ljungkile idag och fick träningshjälp. M visade hur ett ipo-spår funkar och jag la ett till Buster, som fatta vad det hela handlade om direkt! Det var kul att prova och jag ska nu ut och leta fält att lägga mer spår på. Det hällregna ute så jag åkte hem, det var en hemsk trafik ända till göteborg.


Skönt att komma hem, nya tapeter på plats i hallen, trevligt att bli av med den hemska ljusblå som hängt där i 7år. Imorgon ska jag ta en tur till RUSTA och köpa nya hallmattor, mina passar inte i färgen och de har liksom gjort sitt. Nu får det bli hundmattor till bilen istället :) Ska köpa en större hallmatta innanför dörren, med bra gummi under så den inte åker iväg...jag blir ju galen!


Nä, nu återgår jag till soffan!





Av Josefin - 21 juni 2008 21:02

Till Yenna från matte...


LYCKA


Lycka är att ha en hund att älska

Lycka är att ha ett förtoende, en som litar på en

Lycka är frihetskänslan under en långpromenad ute i skogen

Lycka är ett ansvar, liksom att vårda och beskydda

Lycka är att få bevisa sin kärlek med lena ord och smek


Olycka är att fatta ett beslut när lyckan ebbar ut


Kärleken till en hund går inte att förklara


Min lilla Yenna, varför kan du inte stanna för evigt... Hjälp oss att hålla tummar och klor på onsdag!

Av Josefin - 21 juni 2008 20:46

Vackra ord från en Kaj Munk:


"Bara en hund" finns det människor som säger...


Att säga "bara" om en varelse som kommit mig så nära

Om en svans som slår i golvet av glädje över att höra min röst

Om en nos som förtroligt sticks i min hand

Om två ögon som rymmer världar av tillit och tillgivenhet




Av Josefin - 20 juni 2008 18:15

Vi firar uppe hos mor...


Kom upp i morse och la mig snabbt under täcket.. Vaknade kl.1430 Åkte direkt ner till affären för att inhandla det sista inför middagen. Två väninnor till mamma är här... Vi har ätit massa mat och magen kommer inte kurra inatt. Ikväll blir det bara segt med tv-tittande och godis :)


Vädret är helt ok, det kunde varit värre! Yenna är fortfarande halt, det blir inget bättre. Nu vill hon inte stödja på ena bakbenet.. Men hon springer och leker med brorsan... Tror det är nått med ryggen med, för hon drar ihop hela bakdelen. Jobbar en vecka till, sen har jag semester i en vecka. Ska ju ha 30-årskalas, det känns ju inte jättekul att planera inför just nu, eftersom jag inte vet vad veterinären säger om Yenna...


Kanske blir det träning i Ljungkile på söndag, det hade behövts. Buster lever rövare här bland gästerna, passar på att ge de bollen 1000 gånger om. De kastar ju den :) Nu har han gett upp för en stund, för att sova på altanen och samla energi för ännu en terrorstund senare...

Ovido - Quiz & Flashcards