Alla inlägg under januari 2008

Av Josefin - 20 januari 2008 15:51

Hihi, kunde inte låta bli...

M var lugn, jag har bara bortstat honom....

Av Josefin - 20 januari 2008 11:39

Då var det snart dax att åka hem till lägenheten, ska passa på att äta hos mor innan ;) Tänkte svänga förbi ica, så att det bara blir att slappa ikväll. Tänkte ta en lång promenad med vovvarna sent ikväll, då är det inga folk ute och de kan springa fritt :)


Buster har varit väldigt duktig inatt, han har sovit hela natten! Han kom igång på morgonen, men då ville jag sova en halvtimme till så jag skicka honom till korgen, vilket han faktiskt acceptera (!!).


Var ute i skogen och Buster ville gärna jaga, men så fort han vädrade tog jag en pinne och lockade till kamp. Han är såklart inte sen att komma då :) Tränade "stilla, loss" och det börjar arta sig. Han e seg på loss kommandot, så måste hitta ett bättre träningssätt där....Höll på så hela promenaden, så fort han vädra blev det gööör kul hos matte... Hoppas detta kan bidra med något bra, det funkade idag iaf! Yenna ville oxå kampa (!!!) och hon börjar verkligen bli helt galen...hon släpper inte i första taget! Min lilla kamptjej...så rörd man blir ! Men så brukar ju Buster komma i 200km/h å då släpper hon ibland i ren överlevnad :) Men hon blir tuffare å tuffare.... Hon börjar säga åt honom och jag berömmer henne, hon blir så stolt...svansen blir så hög! Buster har inte försökt på att tuffa sig mot henne mer, jag har låtit henne få vissa fördelar, som tex. ligga i sängen. Han har inga invändningar faktiskt, han får så mkt gos annars!


Prövade att göra en uppletande ruta, den blev inte så stor men helt ok. La ut ganska många förmål eftersom Buster var helt vild i bilen, han verkade ha gjort detta innan. Han gjorde ett hyfsat bra jobb, men har sådana frivarv när han hittat en leksak. Fick in honom ibland så han kunde överlämna. I slutet blev det lite strul då han fick vädring på nått helt annat än leksaker å försökte dra. Fick tillbaks honom och satte han vid rutan. Han satt kvar medans jag visade vilken rolig grej som fanns i rutan istället, släppte på honom och han letade fint upp den, men så kom han ihåg "skogen" och släppte saken...  Jag sprang dit och lekte med den själv, då blev han lite paff, men han fick den inte utan den las tillbaka i bilen, han blev allt lite missnöjd.. Så går det när man inte vill leka med matte! Prövade köra med Yenna oxå, hon hitta två föremål, men blev hel plötsligt osäker och vågade inte gå ut i rutan. Satte henne och spang ut och visade föremålet. Släppte på henne igen och hon tog grejen... Hon blev glad igen och jag avbröt där.


Började lite smått introducera klickern idag. Får nog köpa bacon eller nått extra gott, för frolic funka sådär. Han lyssna iaf till klickandet men frolicen kunde nästan kvittat, han hämta trossen istället... Ska kolla på ica idag, sen tänkte jag köra på en stund varje dag... Se om ärthjärnan fattar ;)


Nu ligger de och vilar :)





Av Josefin - 19 januari 2008 17:05

Idag har Buster varit helt galen och jag fick mig ett spel på honom till slut! Antar att M sitter och ler i smyg nu, förstår att det är lugnt hemma  :)

Visst var jag beredd på att han skulle testa mig mkt nu, men inte så här... Det hela började igår kväll när han flög ihop med Yenna över en leksak, det hände inget för båda gav sig när jag röt till! Jag märker att han har mkt hormoner som spökar i kroppen. Dessa kulor, vad gör de för nytta..?? Han stack i skogen tre ggr idag... När jag försökte kalla in honom visade han mig fingret och stack igen.. Vi hade ett allvarligt snack efteråt! När vi senare skulle in var det avtorkning av tassar, ett enkelt stanna räckte förut men inte nu. Han skulle inte stanna utan in till köket,där mamma lagade mat. Fick säga åt han ordentligt, när han väl fatta att han inte skulle vinna så gick det.. Jag var helt slut efter 5min torkning av tassar....


Har döpt Buster till vandraren inomhus då han måste ha koll på allt! Har fått tvinga honom att lägga sig, även här har vi olika åsikter. Men han börjar ge sig lite fortare nu... Måste öva kontaktövningar och toleransövningar hela tiden . Han måste vänta på varsågod innan han får äta. Har testat han lite (hihi) och han blir så upprörd när han får vänta några sekunder för länge...

Att gå in/ut dörrar har jag oxå börjat med pga av att han är som en ångvält. Han välter allt som är ivägen, det vill säga Yenna.. Stackar´n har det inte lätt nu, men jag vet att detta kommer bli bra (om några månader eller år).... Just nu tänker jag han är inte ens 2år, bla, bla.


Men det är väl så, hur jobbig han än är så tycker jag så mkt om honom. Han är världens gosigaste hund som ska ligga i knät och vill bli kliad hela tiden! Jag ska ta mig över den här tröskeln tillsammans med Buster och jag vet att han kan bli en kanon hund! Träning, träning och träning behövs och en j-la massa tålamod... HAN ÄR INTE ENS 2ÅR...HAN ÄR INTE ENS 2ÅR....


Om M eller någon annan har tips på bra övningar, give it to me!

Av Josefin - 19 januari 2008 16:03

Jaha, trodde jag skulle kamma ihop till ett 1:a pris men icke :(

Skrapa ihop 140,5p, ett 2:pris och plats 6/14.


Det gick inget vidare för någon av oss idag. Vi var sju stycken från HIK, så det var kul iaf :) Prövade att inte träna så mkt denna gången innan tävling, men det var ingen skillnad... Så fort vi kommer in på plan, fungerar hon inte.. Linförigheten var helt bedrövlig.. Gick ut direkt efter allt var klart å körde. Då går hunden som en klocka...ghaaaaaa!!! Men så finns ju de momenten som hon alltid är jätteduktig i, även på tävling...som inkallning och hopp över hinder. Där är hon superduktig! Blev förvånad över min 10a på helheten, jag korrigera under linförigheten i ett försök till kontakt. Hehe, gjorde det när jag hade ryggen emot, så de kanske inte såg...

Nä, känner för att lägga ner allt nu. Men jag vet ju att hon kan!! Kanske är det bara övning på tävling man behöver???


Så här blev poängen iaf:

Platsläggande: 10

Tandvisning: 10

Linförighet: 5,5

Läggande: 5,5

Inkallning: 9,5

Ställande: 0

Apportering: 9

Hopp över hinder: 10

Helhetsintryck: 10 (!!!!)


Vill gratta alla duktiga HIK-are iaf för att ni trosta stormen och kom! Vi gör storslam nästa tävling istället. Grattis till Låtta och Lova som kom 4a och var bäst av oss alla :)

Av Josefin - 18 januari 2008 19:27

Nu är det gjort!

Jag av alla har skaffat min en egen blogg, hahah.. Trodde det aldrig!!! Mina vänner är så flitiga och har faktiskt inspirerat mig till detta så TACK för det...


Idag är en härlig dag :)

Har hämtat Buster idag och det känns ju jättebra! Han blev väldigt glad när jag kom, han hoppa upp i kökssoffan och la sig i knät...lillkillen...

Har fått bra kontakt med M som sålt honom till mig. Känns fint att ha henne i ryggen. Ska bli jättekul att träna tillsammans med så duktiga hundmänniskor. Känner att jag har mycket att lära mig om skyddet för att bli en bra förare för Buster. Ska verkligen lyssna och lära mig!!!


Yenna blev väl sådär glad över Busters ankomst i början.. Hon har verkligen varit helt underbar under hundletarperioden. Jag är tacksam över att få ha henne i min ägo! Nu är de kompisar...igen. Hon tycker bara att Buster kan bli lite på "på" ibland... Jag förstår henne, hihi!


Vill passa på att tacka alla mina kollegor som ställt upp och stöttat/tröstat/pushat mig! Utan er...ja...vad ska jag säga...TACK!


TACK till mina underbara vänner som funnits i telefonänden, nu slipper ni mitt hundtjööt!


I morgon är det tävling lkl 1 med Yenna. Har inga förväntningar på höga poäng, vill bara att hon ska tycka det är roligt... Momenten sitter, så det är bara att hon ska bli lika pigg på träning som på tävling... Kotte i fickan ;)


Känner mig riktigt trött nu, har sovit 3½h så det är väl inte så konstigt. Efter denna dagen, lär jag somna gott... Nattis...


ZZZZzzzzzzzzzzzzzz






Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards